"Livet skal ikke begripes - det skal gripes" Gunnar Bjørling

lørdag 24. juli 2010

Havets matskap







Vi i eplehagen er så heldige at vi har gode båtvenner som kan dette med å dampe blåskjell. Nydelige blir de. På et blunk er blåskjellene hentet opp fra sjøen,skrubbet ,dampet og klare til å nytes både med øynene og munnen.
Dampet blåskjellTil fire personer

2 kg blåskjell
½ finhakket løk
2 fedd finhakket hvitløk
2 dl tørr hvitvin
4 ss smør

Skyll blåskjellene
Surr løk og hvitløk til løken er gyllen. Hell på hvitvin og la det koke i ett minutt(alkoholen fordamper). Tilsett blåskjell. Sett på lokk og la det koke til skjellene har åpnet seg. Spis kun de blåskjellene hvor skjellene åpner seg når en damper dem.
Nyt.

Dersom man plukker blåskjell selv bør man ringe Mattilsynets Blåskjelltelefon på tlf. 820 33 333. Der får en greie på om blåskjellene kan spises.

1 kommentar:

  1. Heisann! Der var du på Blogspot også jo!!??? Jeg visste ikke det jeg, SÅ koselig når jeg skjønte at det var deg som lå bak de fine kommentarene. Nå skal jeg lese om dere og kose meg...Klem, klem...

    SvarSlett